top of page

De Evolutie van de Eiffeltoren #11 - Het paardje liep met lusten


Neuriënd stap ik het 5VWO klaslokaal binnen.


‘Punk? Rap? Urbanpop? Death Metal?’


Het is Ard die het vraagt. (wie anders?!)


‘Een Chassidische melodie? Vol melancholie?’ Het is Elsje.


Nee. Het is een ouderwets kinderliedje. Dat gezongen wordt op een, inderdaad, zacht melancholieke melodie.


‘Zingen jullie mee?’


Nee, dat doen ze niet. En solo doe ik het ook niet.


Maar wel ga ik op de tekst in: Een karretje op de zandweg reed De maan scheen helder, de weg was breed Het paardje liep met lusten ‘k Wed dat het zelf zijn weg wel vindt


Dat het paardje zelf de weg wel zal vinden, daarvan is de voerman overtuigd. Zoals blijkt uit de volgende regel:


De voerman lei te rusten


Maar ik vraag aan de 5VWO-ers (sommigen zitten op paardrijles en die zullen het antwoord wel weten): ‘Hoe weet het paardje zelf zijn weg te vinden?’


‘Hij heeft deze weg al vaker afgelegd,’ wordt geantwoord. ‘Dus.’


Geen bevredigend antwoord. En ik laat de klas het boek HONDEN WETEN WANNEER HUN BAAS THUISKOMT zien. Met als ondertitel EEN ONDERZOEK NAAR DE MYSTERIEUZE VERMOGENS VAN DIEREN. Geschreven door Rupert Sheldrake, een vooraanstaand innovatieve wetenschapper.


Als voorbeeld lees ik de 5VWO-ers de inhoud voor van deel V:


Ongelooflijke reizen / migratie en geheugen / dieren die weten wanneer ze bijna thuis zijn / huisdieren die hun mensen ver weg vinden


Ik laat de klas ook het met schitterende foto’s uitgegeven boek DE TREK VAN DE DIEREN zien. Geschreven door zooloog en wetenschapsjournalist Ben Hoare.


Uit de inhoud:

Hoe gaat de trek in zijn werk? / De trek op het land / Migratie in water / Migratie door de lucht.


Aan de orde komen de vragen hoe dieren zich voorbereiden, hoe ze weten wanneer ze moeten vertrekken en waarheen, en hoe ze navigeren zonder te verdwalen.


‘Migratie mag dan een van de grote wonderen van Moeder Natuur zijn, als biologisch gegeven is het een verrassend flexibel en ongrijpbaar verschijnsel.’ Aldus Hoare.


‘Moeder Natuur’.


‘Wat moet ik mij daarbij voorstellen?’ vraag ik de klas. ‘Graag jullie antwoord. En dat uiteraard in het kader van onze oorspronkelijke vraag:


‘Is dit alles een zuiver en alleen maar lichamelijk verschijnsel? Via ongerichte evolutie tot stand gekomen?


Hoeveel % is dit waarschijnlijk, hoeveel % is dit onwaarschijnlijk?’


Zal ik antwoord op deze vraag krijgen?


Waarschijnlijk wel…

Comments


bottom of page